Najdlhší cestný tunel v Českej republike sa začne stavať pri obci Detrichov na Svitavsku možno už o dva roky. Tunel o dĺžke takmer štyroch kilometrov vznikne v rámci nového úseku diaľnice D35, ktorá spojí Hradec Králové a Pardubice s Olomoucom.
Spoločnosti zo skupiny SUDOP, ktorá zastrešuje firmy z oblasti projektovej a inžinierskej činnosti, podpísali zákazku na prípravu zadávacej dokumentácie pre výberové konanie na zhotoviteľa stavby. Príprava dokumentácie potrvá 16 mesiacov. Stavba celého úseku môže začať v polovici roku 2024. Vodiči sa potom v novom tuneli po prvýkrát prejdú v roku 2028.
Vedúcim združenia piatich firiem, ktoré budú mať prípravu dokumentácie pre výber zhotoviteľa na starosti, je spoločnosť Dopravoprojekt Brno zo skupiny SUDOP. Príprava dokumentácie bude prebiehať pomocou metódy BIM, to znamená, že v jej rámci vznikne 3D digitálny model stavby, ktorý bude slúžiť ako databáza informácií o stavbe a stave jeho prípravy.
Tunel pri Detrichove bude nielen najdlhším v Česku, ale pôjde aj o prvý diaľničný tunel, ktorý je od začiatku projektovaný na rýchlosť 100 kilometrov za hodinu namiesto doteraz obvyklých 80 km/h. „V súčasnosti môžu vodiči touto rýchlosťou jazdiť iba v tuneli Valík na diaľnici D5 pri Plzni, aj keď po nedávnej rekonštrukcii by k nim čoskoro mohli pribudnúť tunely na Pražskom okruhu. Výhodou tunela pri Detrichove však je, že je od začiatku koncipovaný na vyššiu rýchlosť ako ostatné tunely v Česku,“ vysvetľuje Aleš Trnečka, riaditeľ spoločnosti Dopravoprojekt Brno.
Detrichovský tunel je súčasťou chystaného diaľničného úseku Opatovec – Staré Mesto s dĺžkou 17 kilometrov. Predpokladané náklady na výstavbu úseku dosahujú 15 miliárd korún. Jeho súčasťou bude 18 mostov s celkovou dĺžkou 900 metrov, či už ide o diaľničné mosty alebo premostenie samotnej diaľnice. Najväčšou stavbou však bude tunel pri obci Detrichov, ktorý sa s dĺžkou 3968 metrov stane najdlhším cestným tunelom v Českej republike.
Pokiaľ všetko pôjde podľa plánu, do konca roku 2023 by mohol byť vypísaný tender na zhotoviteľa stavby. Zároveň by Riaditeľstvo ciest a diaľnic malo mať k dispozícii stavebné povolenie. Úsek sa tak môže začať stavať v roku 2024 a byť hotový do konca roku 2028. Za šesť rokov by sa tak motoristi mohli po D35 dostať bez prerušenia z Hradca Králové až k Starému Mestu. Zhruba o dva roky neskôr by mohol byť hotový aj posledný úsek zo Starého Mesta do Mohelnice.